Sider

fredag 18. mars 2011

Trening

Kroppskontroll er noe Ailo i grunnen har fryktelig lite av... Løper han rundt på egenhånd, dulter han stadig borti ting, og rumpa og lårene, de henger liksom bare etter. Dermed slår han bakparten inni ting stadig vekk... Ikkje helt heldig, både med tanke på skader, og det at han har HD.

Så onsdag tufla vi oss avgårde på utstillingstrening i klubben. Desverre var det ingen andre som dukka opp, så da fikk vi leke oss litt på egenhånd i stedet for. Etter å ha snakka litt med store bokstaver til Ailo (det må ha vert noen søte damer på plassen før oss...), så var fokuset på plass, og vi kunne begynne å jobbe litt. Tok det enkelt til å begynne med, stå foran meg kan han ganske greitt, med beina på noenlunde riktig plass. Desverre er han ikkje så veldig sikker i stå, beveger eg meg, følger han lett etter. Tar gjerne i mot tips til hvordan å få dette til! Vil gjerne ha han så sikker at han står selv om en atombombe skulle eksplodere 10 meter fra han... Ellers jogga vi lett noen runder, så han skal huske at vi skal trave i ringen. Uten forstyrrelser går dette greit. Ailo har litt lett for å sette nesa i bakken underveis, så her må vi trene litt mer på forskjellige steder.

Siden stigen/bommen stod oppslått og såg veldig fristende ut *host*, fant eg ut at det måtte være en grei balanseøvelse for Ailo. Han har vert over denne før, men det er snart ett år siden. Første forsøk, måtte han lokkes over, småskummelt gitt... Andre forsøk skritta han lett over, og etter det tok han den lett i trav. Prøvde ikkje engang å hoppe over feltene, selv om han var løs. Flink gutt!
Kommer nok til å fortsette med litt lett trening innimellom =) Ailo har godt av litt variert trening innimellom, får bare prøve å holde fart og belastning så lav som mulig =) Også imponert over Hr Lodott, han jobba ganske jevnt i ca 45minutter, med pauser innimellom.

Ellers fikk han hoppe noen enkle kombinasjoner på lav høyde, og snuse litt rundt og kose seg etterpå =) Ailo er fint i stand til å hoppe over hinder/gjerder på 1,10-1,20, men har ikkje tenkt å belaste han mer enn nødvendig. Det klør i agilityfoten min, fortsatt går det nok 2-3 år før eg forhåpentligvis er tilbake i ringen for fullt. Ny hund i huset blir det ikkje før tidligst om ca ett år, og så skal bikkja få lov til å vokse opp, og så skal den trenes opp. Men, om en i vert fall kan trene litt lett i mellomtiden, hjelper det kanskje litt?

Med Ailo er planen videre å trene mot Lydighet klasse 1. Håper å få komt oss på ett kurs etterhvert, men klubben i seg selv virker helt død, desverre. Får kanskje prøve å finne noen andre aktører i området? Har begynt å jobbe litt med bakpartskontroll igjen, og jobber litt med fokus/kontakt og lineføring. Eg har kjøpt meg lydighetsbibelen: Lydighetstrening i teori og praksis. Den er nok en smule utdatert, siden programmet er forandra, men er nok mye bra å hente fra den.

Selv om det er luksus å kose seg med egen bane, og ingen forstyrrelser, så vil vi gjerne ha selskap =) Kom på trening folkens!

3 kommentarer:

  1. Trening av stå er ikke så vanskelig :) For å få han til å stå når du beveger deg må du lage en liten plan. Først belønner du stå foran, slik han vet at det er stå som er tingen. Så begynner du sakte bevege deg bakover, han skal komme etter, du skal ikke si kom elns, bare la han følge. Så går du helt til han stopper av seg selv, om han ikke er vandt til slik trening så kan det ta litt tid. Du kan prøve stoppe litt selv å se om han stopper noen ganger, slik han skjønner det. Når han står, så sier du kort å greit bra, hiver en belønning i munnen hans, å begynner gå igjen. Etterhvert som kriteriene økes, fortsetter du gå bakover etter han er stoppet, si bra å hiv godbiten i bevegelse. Da vil du få en veldig stødig "stå". kommando legger du på når du er fornøyd med resultatet. Da sier du stå når han er stopper, før du sier bra og hiver godbit. Etterhvert prøv å forutset når han stopper så du kan legge på kommandoen i forkant. =)

    Ang ag så kan dere nok trygt trene dette for å få kontroll over kroppen :) Jeg kan ikke si sikkert, men tviler på at det vil forverre hans situasjon om dere prøver dere litt :) Dumt om du legger det helt på hylla når du har så lyst =)

    Vi sees i Bergen om noen uker :D

    SvarSlett
  2. Hei, Ingrid!

    Jeg hadde også problemer med at Mayo fulgte etter meg fra stå, ville helst stå klin oppi kneet mitt... Noe a la Beathes metode: Jeg lærte han å stå stille med større og større avstand ved å lære han å ta godbiten i lufta. Jeg hadde rett og slett godbiten i hånden og beveget den opp og ned som om jeg skulle kaste den. Han ble så fokusert på håndbevegelsen at han "glemte" å følge etter. Masse ros og selvfølgelig kasting og fanging av godbit ;-) Stå på avstand har stort sett godt bra siden, men i de mest stressende situasjoner, henter jeg fremdeles frem "kaste godbit-bevegelsen".

    SvarSlett
  3. Takk for innspill, Hege =)

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!