Sider

mandag 28. desember 2009

Lotteri på Spinnerens Hjem

Spinnerens Hjem er det ett årlig nyttårslotteri, litt utenom det vanlige :-) Der skulle en svare på noen spørsmål, og reflektere litt over spinneåret som snart har gått.

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Hva har du prøvd nytt? Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer? Eller, hva har du funnet ER din comfort zone?

Eg begynte å spinne i september 09, så er enda en nybegynner, og alt er skummelt og nytt :-) Kjøpte meg håndtein og litt ull "bare for å prøve", og siden har det bare ballet på seg. Siste tilskudd er rokken som kom i hus rett før jul :-) Synes ellers det er gøy å prøve nye ting/teknikker, og det er noe eg prøver å gjøre jevnt, da helst innenfor strikking. Har lært utrolig mye så langt, men har fortsatt mye igjen, og det tar eg som en utfordring.

Bildet er av mitt første spinneforsøk.

Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?
Har vel etterhvert lært at eg er en vaskeekte fibersnobb :-D Fiberen skal helst være myk, og lett. Eneste eg ikkje har likt så langt er colonial. Myk, men altfor tett og tung. Kan godt hende eg forandrer mening en gang i fremtiden. Swappet Colonial/Norsk Ull blandingen, og dama som fikk det brukte det til å pjone votter.
Når det gjelder redskaper har eg ikkje brukt så mye forskjellig, og det eg har vert borti så langt har vert ok :-) Er nok ikkje helt fortrolig med den andre håndteinen min, men det kommer av at den har blitt brukt for lite.

Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig på?
Eg er veldig nysgjerrig på spinning med hundeull, og har planer om å spinne ull fra min egen hund i løpet av 2010. Ellers er eg åpen for det meste, og håper at eg har mye nytt å lære i 2010, med tanke på å forbedre egen spinning, og kanskje lære seg til at ting ikkje må være perfekt for at en skal være fornøyd med ett produkt selv.

Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?
Så langt er eg mest stolt av hespen i BFL, 305meter 2-tråds spunnet på håndtein. Denne ble gitt vekk julegave, til min Bestemor. Hverken jevnt spunnet eller tvunnet, men en tålmodighetsprøve av de store.

Tenk litt om hva du ville ha om du vinne; en håndtein eller fiber? Noe spesielt du har lyst på?

Fiber frister mest. Gjerne noe mykt og lett (se over), ellers er eg ikkje kresen. En WPI-måler står også høyt på ønskelisten.

1 kommentar:

  1. Du har all grund till att vara stolt, imponerad över dina garn! Hoppas jag får det till etter hvert jeg også..

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!