torsdag 7. januar 2010

Ullgalskap?



Her i huset går det mye i ullbehandling for tiden med vasking, karding, spinning og strikking. Har i grunnen ingenting som er ferdig, men kan vise litt av prosessen underveis.

Ullen eg fikk av Bestemor har fått seg noen runder i vaskevann og skylling. Hadde tenkt å ta bilder underveis, men vannet ble for kvalmende både i farge og konsistens til å legge ut :flire: Bildet er av ferdigvaska, miloduftende, forhåpentligvis ren ull :-D Har nok ikkje fått vekk all skitten, men det er mye bedre enn det var.



Trønderullen eg fikk i Hemmelig Julevenn gave har blitt til kardetuller, det er ca 100gram. Henger nå til lufting i carporten, da det desverre lukta ganske kraftig røyk av den... Men det blir nok til garn om ikkje så lenge. Akkurat nå er rokken opptatt med sjeviot-ull, og håndteinen har merino. Får liksom ikkje helt til å spinne med merino, er ett eller anna som eg gjør som får den til å ryke konstant...

Av andre kommende prosjekter venter eg på schäferull, muligens noe border collie, og etterhvert kanskje noe samojed-ull. Gleder meg til Ailo begynner å røyte, da skal det bli garn av han også :flire: Tror eg snart trenger en tur på fiber-avvenning...