Sider

torsdag 7. januar 2010

Ullgalskap?



Her i huset går det mye i ullbehandling for tiden med vasking, karding, spinning og strikking. Har i grunnen ingenting som er ferdig, men kan vise litt av prosessen underveis.

Ullen eg fikk av Bestemor har fått seg noen runder i vaskevann og skylling. Hadde tenkt å ta bilder underveis, men vannet ble for kvalmende både i farge og konsistens til å legge ut :flire: Bildet er av ferdigvaska, miloduftende, forhåpentligvis ren ull :-D Har nok ikkje fått vekk all skitten, men det er mye bedre enn det var.



Trønderullen eg fikk i Hemmelig Julevenn gave har blitt til kardetuller, det er ca 100gram. Henger nå til lufting i carporten, da det desverre lukta ganske kraftig røyk av den... Men det blir nok til garn om ikkje så lenge. Akkurat nå er rokken opptatt med sjeviot-ull, og håndteinen har merino. Får liksom ikkje helt til å spinne med merino, er ett eller anna som eg gjør som får den til å ryke konstant...

Av andre kommende prosjekter venter eg på schäferull, muligens noe border collie, og etterhvert kanskje noe samojed-ull. Gleder meg til Ailo begynner å røyte, da skal det bli garn av han også :flire: Tror eg snart trenger en tur på fiber-avvenning...

2 kommentarer:

  1. Det er artig å lese om ullgalskapen din! Du er retteleg flink som gjer heile prosessen, frå vasking og karding, via spinning til strikking. Eg har fått lovnad frå naboen som har utegangarsauer at når han klipper dei til våren skal eg få den finaste ulla. Då må eg og skaffe meg karder:)Den same naboen har også lama, og sjølv om den ikkje har like mykje ull som alpakkaen, så går det visst an å klippe den også, så eg går spanande fibertider i møte.

    SvarSlett
  2. Galskap?? Jag tycker det låter underbart, jag tänker göra mitt bästa för att försöka få fatt i ull rätt från ett får, någon gång i livet. Skulle så gärna ha varit genom hela prosessen, det låter så spännande :)

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!