Sider

lørdag 18. desember 2010

Årets spinning

Nok ett år har gått, og nytt lotteri er på gang på forumet Spinnerens Hjem =)

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Hva har du prøvd nytt?Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer?  Hva er din comfort zone?

Lærer litt hver gang eg tar i rokken og ull, men akkurat hva kan eg ikkje helt sette fingeren på. Det blir litt lettere å få til garnet slik eg vil for hver gang eg spinner =)  Eg har prøvd en del nye fibertyper, og kost meg med kjente fibervenner =) Når det gjelder comfort zone, er det nok spinning av merino eg føler meg minst komfortabel med. Men gir ikkje helt opp enda =) Fiber eg alltid kommer tilbake til er shetland, BFL eller Jacob fleece. Vet eg får det til, og at resultatet blir bra =)

Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

Jacob og shetland var nye bekjentskaper innen fiber i år. Fant fort ut at det er fibertyper eg trives veldig godt med. Har også prøvd diverse hundeull, og der er det ikkje alle typer ull som er like spinnbare, men artige erfaringer. Nye redskaper har det ikkje blitt så mange av i år. En ny håndtein som eg har brukt for lite til å uttale meg om, og en ny jumbovinge + spoler til sonataen som eg ikkje har tatt i bruk enda.

Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysgjerrig om? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper).

ALT! Men om eg må begrense meg, så har fortsatt lyst til å prøve ut forskjellige fibertyper, gjerne nye og spennende =) Har lyst til å lære meg å farge ull uten å tove det, og til å kunne spinne merino på en skikkelig måte. Ellers kunne eg tenkt meg å lære kjedetvinning. Av redskaper står kardemaskin høyt på ønskelisten. Kanskje det kan realiseres i løpet av neste år?

Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?

Av garn må det bli hundegarnet av Scott. Det mykeste, deiligste garnet en kan tenke seg, av en border collie. Kun en bitteliten hespe på 23gram =) Men hespene med humbugfarget shetlandsull ligger på en god andreplass =)


Ferdig produkt av garn må bli Emerald Isle sjalet bestemor fikk til bursdagen sin. Spunnet i sjeviot ull. Det gikk med 840 meter garn til dette prosjektet, mange timer med rokken, og mange timer med strikkepinnene.


Premie???
 
Vil gjerne ha fiber om eg skulle være så heldig å bli trekt ut. Polwarth er en type eg har lyst til å prøve ut, men er åpen for overraskelser =)

Har du lyst til å se hva andre spinnere svarer? Ta en kikk i denne trådenSpinnerens Hjem =)

4 kommentarer:

  1. Det sjalet er bare helt fantastisk lekkert!!! =)

    SvarSlett
  2. Dina fantastiska hundgarner. Jag har inte kommit igång ännu. Du är så fantastisk med ditt garn, sjalen är ju bara läcker. Shetland känns otrolig mjuk efter all skottsk ull ska jag lova, som rena alpackan :)

    SvarSlett
  3. Sjalet er virkelig et arbeid å være stolt av! :)

    SvarSlett
  4. Jeg må bare støtte de andre at sjalet ble bare nydelig. :-) Dette med å lære litt hver gang man spinner tror jeg er en av grunnene jeg elsker denne hobbyen; det er nesten umulig å slutte å lære. Men at du er på stedet i reisen hvor du finner at det er lettere å få akkurat det garnet du ville ha, det tror jeg er viktig. Man må få en slags "pusterom" før man begynne nye store utfordringer, og ta tid å bekrefte det man vet og kan.

    Jeg gleder meg å se hvordan spinningen din går utover året--og hvilke utfordringer du bestemmer å ta opp!

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!