Sider

torsdag 27. desember 2012

Spinnerens Hjem Lotteri 2012

Nok ett år er snart over, og det er på tide med en ny runde i lotteriet til forumet Spinnerens Hjem. Alle gode ting er vel tre?

- Hva har du lært om spinning/fiber/bruk av håndspunnet garn? Utstyr du likte/ikke likte?

2012 har vert ett skammelig dårlig år med tanke på spinning. Det har blitt gjort veldig lite, og rokken har for det meste stått og støvet ned... De få hespene som er spunnet har stort sett vert ulltyper eg trives godt med, som BFL og polwarth. En ny fibertype har det blitt, og det er selvfølgelig en ny hunderase, groenendael. Det har også blitt litt mer spinning av eurasier-ull. Så eg har i grunnen hverken utfordret meg selv eller prøvd på noe nytt innen spinning/spinneverktøy. Dessverre.

- Hva har du fortsatt lyst til å lære? Er det noe du er nysgjerrig på?

For min del gjelder det nok å få tilbake følelsen med rokken, å ta seg tid til å spinne litt en gang i blant. Går det for lang tid mellom hver gang, er det vanskeligere å komme skikkelig i gang uten å rote mye først. Vet ikke helt om det er noen teknikker eg har lyst til å prøve på for tiden. Liker best tradisjonelt garn, og da blir det helst fibertyper og farger en leker seg med. Nye typer fiber er alltid spennende å prøve seg på. Har liggende noen typer hundeull av nye raser, som SKAL på rokken i løpet av våren.

- Hva er du mest stolt av innen spinning/bruk av håndspunnet garn det siste året?

Siden det ikke har blitt gjort så mye det siste året, kan eg bare trekke frem en ting eg er stolt av. Eurasiervottene som ble både spunnet og strikket av meg. Garnet ble passe tykt, og veldig mykt. Vottene ble passe store til mottakerenes hender, og veldig godt tatt i mot.


- Dersom du skulle vinne, hva har du lyst på?

Hovedsaklig fiber. Helst ikke merino eller tilsvarende tunge typer, det er en ulltype eg helst kjøper som ferdig garn i butikkene. Ellers tror eg sorteringsjobben av hundeull kanskje hadde blitt lettere med en flikkerbørste.

Se der, da ble det knotet ned noen ord likevel =) Hobbyåret 2012 har vert veldig stillestående, og det bærer nok bloggen preg av også. Det har vert færre dager med strikkepinner i hendene enn det har vert dager uten.  Nå skal eg ikke love at det blir så mye mer aktivitet neste år, men lover at eg i vert fall skal kose meg med det eg holder på med =)

6 kommentarer:

  1. Det har da blivit en del i løpet av året hos dig. Hundullen är något jag fortfarande tycker ser spännande ut. Vantarna ser jo jättegosiga ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har ikke blitt så mye innen spinning, men er fornøyd likevel. En rekker ikke over alt =)

      Hundeull er gøy å holde på med =)

      Slett
  2. Heldige du som kan spinne av hundeull! Eg er dessverre allergisk mot hund. Vottane ser heilt fantastiske ut! Men eg skal ikke misunne, har eg lært, eg tåler angoraull, sauull, moskus, alpakka og nesten heile pakka! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Allergier er heldigvis fraværende her =) Men, som du sier, det finnes veldig mye annen spennende fiber å kose seg med =)

      Slett
  3. Ingrid, har du en håndtein? Det er mange som finner at de klarer utrolig mange meter når de har en håndtein i vesken som kan trekkes ut når de sitter og venter for noe, eller på bussen, eller i de stille fem minuttene før noe annet må skje. Det er en mulighet for å legge inn litt ekstra spinning i et travelt liv, og noen minutter her og der fort blir et forbausende mengde garn. Ellers er det bare å puste og vet at livet blir travelt noen ganger; vi kan ikke gjøre alt, ikke sant? Men jeg krysser fingrene at du får litt bedre tid å bare kos deg med fiber og garn, selv om det blir bare en kvarter hver dag. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har ett par håndteiner :) Men til gjengjeld lite dødtid. Kjører alltid selv når vi skal noe, og har som oftest en hund i hver hånd ;) Håper vi faller litt mer inn i gode rutiner fremover, både med hundetrening og annen hobby.

      Slett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!