Sider

onsdag 28. desember 2011

Spinneåret 2011

Nok ett år har gått, og det er på igjen på tide med en liten oppsummering av spinneåret. En blir nok også litt motivert av at TrenchworkSpinnerens Hjem lover ut en premie i disse tider, til en av de som svarer på spørsmålene under =) Dette er den femte gangen Lotteriet blir arrangert, og tredje gang eg er med. Det betyr faktisk at eg har drevet med spinning i 2,5år =) Ingen tvil om at eg skal fortsette i vert fall, dette er for morsomt =D

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Hva har du prøvd nytt? Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer? Eller, hva har du funnet ER din comfort zone?

Året har vert veldig travelt, og mesteparten av høsten/vinteren gikk bare opp i røyk. Dermed har det blitt lite tid til noe som helst av håndarbeid. Men, eg er stolt over å ha prøvd noen nye fibertyper, minst like stolt av å ha spunnet ukjente ulltyper på oppdrag, og for å ha lært meg kjedetvinning =) Kan vel trygt si at eg har utfordret meg selv litt med alt dette. Min comfort zone er nok for evig og alltid spinning av BFL, og etterhvert eurasier/sau mix.

Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

Fortsatt er tunge ulltyper som merino og polwarth ingen favoritt. Derimot blir eg bare mer og mer glad i å bruke hundeull, og å utforske alle mulighetene som ligger der. Har en liten plan om  å fortsette med det, så vi får se hva 2012 bringer etter hvert =)
Når det gjelder utstyr, så ble det kjøpt inn en kardemaskin på slutten av 2010 (:elsk:), det har kommet noen nye bøker i hyllene mine. Sikler litt på en elektrisk rokk også, men så langt har eg stått i mot fristelsen :flire:

Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)

Eg har lyst til å finne en enkel og rask måte å skille dekkhår fra underull med. Hundepels er noe herk akkurat på det punktet, det er for mye jobb med sortering =P Ellers har eg lyst til å få brukt rokken mer jevnlig, slik at eg ikkje må "lære alt på nytt" hver gang eg setter meg ned. Det blir ofte for lange pauser. Det finnes også en hel verden av fiber å velge i, som bare venter på å ramle ned i postkassen min =P
Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?

Hmm, litt vanskelig å velge, siden det er så mye som har utfordret meg i år. Men det må bli: spinning av disse tre hespene (oppdrag):


Strikking av disse vottene, som er håndspunnet fra innerst til ytterst:

Tenk litt om hva du ville ha om du vinne: en håndtein eller fiber?

Dersom eg for en gangs skyld skulle ha litt flaks :flire:, så ønsker eg meg helst fiber =) Som nevnt tidligere, eg er ikkje så glad i tunge/tette fibertyper, liker bedre type BFL/Jacob/shetland og så videre. Uansett hva som skjer, så synes eg dette er en morsom tradisjon, og gir ett innblikk i hva en har gjort, lært og fått til i løpet av ett år =)

4 kommentarer:

  1. Du lagar så mycket fint garn. Jag fick ju in påse med hundull men den försvant i en städkick här i somras. Gissa att jag ångrar mig nu. Jag får be om en ny när jag fått kardor i hus..

    SvarSlett
  2. Så morsomt å få et innblikk i hva folkene på forumet har gjort siste året, denne konkurransen er skikkelig gøy! Det er spennende at du bruker hundeull, jeg har samlet litt fra min hund, men aner ikke helt hvordan jeg skal få spunnet den...

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner godt det med at året har gått opp i røyk; det er rett og slett skremmende hvor fort tiden flyr, og hvor lite av det de ville gjøre vi faktisk får gjøre noen ganger. Men at vi kommer tilbake til fiberen og spinning er fortsatt utrolig gøy--selv om vi må prøve oss frem litt noen ganger. ;-) Hmmm. Jeg lurer litt om ulltypene. Om fine ullrasene som Merino og Polwarth skaper problemer for deg kunne jeg tenke å anbefalle noen andre, som Romney, eller en downtype, som Suffolk eller Cheviot--eller til og med bare alpaca. Uansett, Ingrid, er det spennende å se hva du har funnet så langt, og jeg gleder meg å kunne se hva du har lært i 2012 når vi kommer til 2013. ;-)

    SvarSlett
  4. Spinning er rene meditasjonen, Rhonna =) Romney går veldig bra å spinne med, cheviot blir litt tung igjen, men bedre enn merino. Går nok mye på teknikk her, vi får se hva eg gjør, har litt liggende enda. Alpakka går også bra =)

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!