Sider

mandag 2. juli 2012

Velkommen til husflidshemsen

Fikk spørsmål for en stund lenge siden om eg ville ha veven til bestemor. Klart en vil det =) Diverse kom i veien siden den gang, blant annet flytting, husbygging, og flytting en gang til. Og ikkje minst husmaling. Den forhatte husmalingen... Men, til slutt ble det tid til å hente veven. Med litt hjelp fra pappa ble den løftet opp på hemsen. Trappa opp er smal, så det meste som skal opp dit må gå via kjøkkenet opp over rekkverket. Kjekt med fem meter under taket du =P
Enn så lenge har ikkje de firbeinte funnet ut hvordan de skal komme seg opp dit, så det er min egen private "hule".  Håpet er å kunne ha vev, rokk og annet utstyr der oppe, uten at det blir altfor hårete. Spesielt kattene røyter ned alt =)


Får en liten jobb med å knytte veven opp på nytt. Det er litt for mange renningstråder samlet i knutene etter min smak. Det tar så lang tid før det blir jevnt og fint da. Aller helst skulle to og to tråder vert knytt opp, men vi får se om tålmodigheten rekker til der ;)

Så kvelden har i grunnen gått med til å kikke gjennom noen gamle mønster som dukka opp innimellom garnet. De to første løperne er allerede under planlegging (det er jo tross alt snart jul). Er litt usikker på om eg klarer å få mer ut av 8 meter renning enn det? Skal jo tross alt henge fast i begge ender også. Så nå planlegges en liten tur til Hillesvåg Ullvarefabrikk for å kjøpe litt garn. Det fulgte med en pose garn også, men ikkje i rette farger, selvfølgelig... Skal vel klare å finne en bruk for det også =)

Fant også en liten "skatt" innimellom andre mønstre. Husker eg holdt på å tegne av mønster for bestemor da eg var liten. En tid da tegneinteressen var større enn lysten til å drive håndarbeid. Noen stunder ved veven ble det da også =)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!