Sider

torsdag 11. november 2010

Ett lite hjertesukk...

Eg har nå pendla fra Leknes til Sotra noen en del uker, og tilbringer ca 2 timer hver dag i bilen. Etterhvert har det begynt å slå meg at det faktisk er en del merkelige mennesker ute på veien. Det er utrolig mange som faktisk har veldig lyst til å gi meg ny bil? De aller, aller fleste er normale mennesker, i normale biler, med normal oppførsel. Men, av og til dukker det opp en og annen stereotype...

Mann med hatt, evnt søndagskjører. Ligger alltid minimum 10km/t under fartsgrensen. Uansett vær og føre. Om det skulle være en rundkjøring eller ett lyskryss i nærmeste omkrets faller hastigheten enda mer. Dersom en skulle være så frekk at en blinker med lysene for å få slippe forbi, ja da holder søndagskjøreren på å kjøre av veien av sjokk...

Sniken. En sjåfør som tror at bilen sin er myyye mindre enn den egentlig er. Dette gjelder spesielt på motorveien. En ligger og suser avgårde i 80km/t, i passe avstand til bilen foran, og plutselig presser det seg inn foran deg. Aller helst kun få meter foran støtfangeren din. Og blinklys? Det er oppskrytt det...

Klysa. Ofte en ung mann med for høy selvtillit. Gjerne med en rask, fancy bil som han absolutt ikkje har kontroll på. Du kjenner igjen klysa på at han aldri ligger mer en ca 2mm fra bakstøtfangeren din, ligger og vingler i feltet, blinker med lysene, slik at du selv ikkje har mulighet til å bytte fil, og slippe forbi. Det er veldig lett å se hva som kommer i andre filen, når en til stadighet blir blendet av lys i egne speil...

Vingla. Veldig ofte biler med polske skilt, og GPS i frontruta. Vet antagelig ikkje hvor de skal? Å stoppe for å sjekke kartet er visst oppskrytt. Kan til forveksling ha lik oppførsel som Businessmannen/damen.

Businessmannen/damen. En person som er så opptatt av jobben at den burde hatt privatsjåfør. Laptop/telefon/avis er ofte i passajersetet, og medfører ofte vingling i filen. Frenetisk aktivitet kan skimtes gjennom vinduene i bilen.

Avisleseren. En person som har en så travel hverdag at avisa må leses i bilen. Helst når bilen står stille i kø. Må ofte tutes på for at personen skal huske på at han faktisk sitter og kjører bil.

Rykk og nappern. En sjåfør som ikkje klarer å kjøre i jevn fart. Veldig ofte fulgt av en avis i passasjesetet, eller en telefon i handa.

Buss- og lastebilsjåfører. Joda, dere har større bil enn meg, og eg vet at dere har blindsoner. Men er dere fritatt fra trafikkreglene dere da? Blinklys blir sjelden brukt. Å holde avstand til bilen foran er visst enda vanskeligere. Og det å skifte felt? Jo, da er det selvfølgelig glemt at bilen er dobbel så lang, for hengeren satte du fra deg på forrige leveranse...

Når alt dette oppgulpet har komt i skriftlig form, så får eg rettferdiggjøre det litt. Vi er alle mennesker, og alle, inkludert meg, gjør feil i trafikken. Eg passer antagelig godt inni enkelte av stereotypene selv enkelte dager =)

Men er det så vanskelig å følge med på hva som skjer rundt deg i trafikken? Er det så vanskelig å følge trafikkreglene? Er det vanskelig å la telefonen og avisa ligge til du har parkert, eller å bruke handsfree? Vi har alle noen vi er glade i, og eg vil svært gjerne få lov til å fortsette å være glad i disse menneskene, uten å måtte besøke de på en gravplass...

3 kommentarer:

  1. Hehehe, så sant så sant.
    Og ja, lua er litt topplue :)

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet !!
    jeg har selv de samme meningene som deg jeg :-)
    Og jeg bruker å si innimellom at:

    Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere.

    Ønsker deg en fin dag
    Hilsen Barbro :-)

    SvarSlett
  3. Ja, du kan få sagt det! God observert og bra skrevet!

    Ha en riktig fin (og trafikkfri) helg!
    Hilsen Nina

    SvarSlett

Så koselig at du stikker nesa innom :-) Ha en fin dag videre!